• BartekB
  • Opublikowano:
  • Wyświetlono: 8508

Pracodawca nie zgłasza wypadku przy pracy, co robić?

Mój były pracodawca nie chce zgłosić wypadku przy pracy, który miał miejsce 24 lutego 2014 roku. Pomimo że wysłałem na maila oraz listem poleconym prośbę o sporządzenie protokołu wypadku pracodawca nie reaguje. Co mam zrobić?

Na pytanie Internauty odpowiada radca prawny Beata Koczorowska-Muszyńska.

Zgodnie z art. 234 § 1 Kodeksu pracy „W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom”.

Powyższe oznacza, że ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy jest prawnym obowiązkiem Pracodawcy. W związku z tym każdy Pracodawca musi pamiętać, że w razie wystąpienia wypadku przy pracy ma obowiązek:
• udzielić pierwszej pomocy,
• zabezpieczyć miejsce wypadku przy pracy,
• powiadomić o wypadku właściwego inspektora pracy i innych organów.
• powołać zespół powypadkowy,
• ustalić okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy,
• po sporządzeniu i zatwierdzeniu protokołu powypadkowego doręczyć protokół powypadkowy poszkodowanemu pracownikowi,
• doręczyć protokół powypadkowy właściwemu inspektorowi pracy,
• zarejestrować wypadek w rejestrze prowadzonym rejestrze wypadków przy pracy.

Pracodawca, który w razie wystąpienia wypadku przy pracy nie zawiadamia właściwych organów, nie powołuje zespołu powypadkowego, przez co nie zostaje sporządzony protokół powypadkowy, naraża się na odpowiedzialność z art. 221 Kodeksu karnego.

W w/w stanie faktycznym, skoro Internauta dwukrotnie zgłaszał, że uległ wypadkowi przy pracy, a Pracodawca nie podjął żadnych czynności, zasadne będzie zgłoszenie wypadku przy pracy oraz poinformowanie o zachowaniu Pracodawcy Państwową Inspekcję Pracy, oraz właściwy Oddział ZUS. Ponadto w związku z tym, że zachowanie Pracodawcy (niezawiadomienie właściwych organów, niepowołanie zespołu powypadkowego i niesporządzenie protokołu powypadkowego) wypełnia znamiona przestępstwa opisanego w art. 221 Kodeksu karnego, Czytelnik może złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na Policję lub do Prokuratury.

Należy pamiętać, że jeśli kiedykolwiek Pracownik znajdzie się w takiej sytuacji jak Czytelnik, zawsze może podobnie jak Czytelnik, wysłać do Pracodawcy pismo (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru) o uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy. W piśmie tym poszkodowany Pracownik powinien zawrzeć informacje o okolicznościach zdarzenia, świadkach tego zdarzenia, a nawet może dołączyć zaświadczenie lekarskie wskazujące, że pogorszenie stanu zdrowia Pracownika ma związek ze zdarzeniem nagłym, wywołanym przyczyną zewnętrzną, do którego doszło w czasie pracy (definicja wypadku przy pracy).

Warto wiedzieć, iż w sytuacji, gdy Pracodawca nie powoła niezwłocznie zespołu powypadkowego, może to uczynić z opóźnieniem. Wówczas zespół powypadkowy niezwłocznie przystępuje do ustalania okoliczności wypadku po otrzymaniu zgłoszenia o zdarzeniu (niezależnie od daty zdarzenia), w sytuacji zgłoszenia opóźnionego jest to dzień wpłynięcia do firmy pisma o uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy.

Ważne jest, aby po wystąpieniu wypadku przy pracy został jak najszybciej sporządzony protokół powypadkowy, w którym ustalono, że dany wypadek jest wypadkiem przy pracy, bo przesłanie przedmiotowego protokołu do właściwego Oddziału ZUS ma wpływ na uzyskanie przez Pracownika prawa do świadczeń przysługujących za wypadek przy pracy.

Komentarze   

henryk
0 #4 A co zrobic?henryk 2017-09-23 10:43
A co zrobic gdy Spoldzielnia mieszkaniowa nie zglosila do ZUS-u wypadku w ktorym doznalem urazu zlamania stawu biodrowego?
Jareczek
+3 #3 odpowiedź - dla Pani "ja"Jareczek 2017-08-22 20:24
Jeśli posiada Pani dokumentację medyczną z tego zdarzenia (lub jest Pani w stanie do niej dotrzeć) to można spróbować w tej sprawie trochę "powalczyć", ponieważ kwestie wypadków przy pracy się nie przedawniają. Jednak jeśli mamy do czynienia z "takim" pracodawcą (w sensie takim upartym, nieludzkim, niedouczonym i nie wiem jak go jeszcze nazwać, żeby nie naruszyć regulaminu tego portalu ;) to na pewno bez udziału Inspekcji Pracy, bądź nawet Sądu Pracy się nie obejdzie...

(zaznaczę, że nie jestem jednak prawnikiem - doradzam na podstawie własnych doświadczeń zawodowych)
Ja
0 #2 PaluchJa 2017-08-22 13:27
Dajmy że w pracy przeszylam sobie palec na maszynie mój pracodawca tego nie zgłosił i pozwolił wyjsc na pogotowie dopiero po pracy o 14 a zdarzenie miało miejsce ok 7 rano. Miało to miejsce kilka lat temu i już nie pracuje w tej firmie. Można to zgłosić.
Anita
+1 #1 cenne informacje :)Anita 2017-08-21 21:58
Bardzo cenne informacje - zawsze warto walczyć o swoje!

Wszystko brzmi dość poważnie, ale te procedury w praktyce wcale nie są skomplikowane.

Jedną rzecz tylko należy uściślić - pracodawca ma obowiązek zgłaszać do Państwowej Inspekcji Pracy tylko wypadki ciężkie oraz śmiertelne. Natomiast nie ma obowiązku zgłaszać tzw. wypadków lekkich (powodujących czasową niezdolność do pracy), jak np. rozcięcia, oparzenia, zwichnięcia, a nawet złamania, itp. ... Warto o tym wspomnieć, bo pracodawcy najczęściej boją się, że następstwem ujawnionego w firmie wypadku przy pracy będzie kontrola ze strony PIP. Nic bardziej mylnego!

A co więcej - niesporządzenie dokumentacji z wypadku przy pracy może ściągnąć na pracodawce gorsze konsekwencje, aniżeli jego prawidłowe opisane i zarejestrowanie w firmie.

Portal WRC

  • Portal WRC powstał w 2009 roku
  • Odwiedza nas 74 tys. Internautów miesięcznie, generując 900 tys. odsłon
  • Mamy najwięcej fanów spośród wągrowieckich redakcji
  • Zobacz nasz profil na:

Reklama

  • Niezależny Portal Powiatu Wągrowieckiego
  • Nr 1 w Powiecie Wągrowieckim
  • W naszej ofercie znajdziesz, bannery, materiały sponsorowane, filmy reklamowe oraz reportaże wideo.
  • Całą dobę sprawdzamy skrzynkę: [email protected]

ZAPYTAJ O OFERTĘ

X

Ostrzeżenie

© 2009-2019 Portal WRC. Wszystkie prawa zastrzeżone.