• Opublikowano:
  • Wyświetlono: 4245

Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022

Największa inwestycja w powiecie wągrowieckim realizowana przez wielkopolski samorząd. Mowa o budowanym w Wągrowcu Punkcie Utrzymania Taboru.

Bez wątpienia jest to największa inwestycja realizowana w naszym powiecie przez wielkopolski samorząd przy wsparciu ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020 - wartość realizowanego zadania to 50 milionów netto.

Prace są bardzo zaawansowane. Już teraz główny wykonawca, czyli firma Alstal twierdzi, że wyprzedza harmonogram prac o około 2 miesiące.

Oddanie do obiektu ma nastąpić do 15 stycznia 2022 r., ale już na tym etapie przewidujemy, że uda nam się go oddać do użytku dużo wcześniej — mówi kierownik budowy Dariusz Karczewski.

Dzięki unijnym środkom Koleje Wielkopolskie wybudują i wyposażą nowoczesny Punkt Utrzymania Taboru (PUT), przeznaczony do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. W tym miejscu planowane jest wykonywanie przeglądów taboru, usuwanie mniejszych awarii i uszkodzeń taboru, a także wykonywanie innych czynności związanych z utrzymaniem pojazdów, w tym mycie zewnętrzne w myjni stacjonarnej, sprzątanie wnętrza pojazdu i postój pojazdów z możliwością podłączenia do sieci energetycznych. W ramach realizowanej inwestycji zostanie także nabyte i zainstalowane wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wymienionych wyżej obiektów infrastrukturalnych. Projekt obejmuje również zapewnienie bezpiecznego dojazdu na teren nowo tworzonego PUT poprzez przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Leśnej w Wągrowcu.

- Na koniec lipca hala główna będzie na etapie ukończenia stanu surowego, natomiast w przypadku hali postojowej stanie cała konstrukcja – mówi Dariusz Karczewski, kierownik budowy.

Realizacja inwestycji nie należy do łatwych, ponieważ jest zlokalizowana na podmokłym terenie i wymaga przygotowania podłoża i stabilizacji gruntu za pomocą pali.

- Wnikliwe badania przed etapem projektowania pozwoliły nam uniknąć problemów i dobrze przygotować się do realizacji zadania — mówi kierownik projektu.

Burmistrz Jarosław Berendt docenia fakt, że główny wykonawca chętnie współpracuje z lokalnymi podwykonawcami, hurtowniami materiałów budowlanych oraz dostawcami betonu i kruszywa.

Dla Wągrowca budowa Punktu Utrzymania Taboru oznacza wiele korzyści. Już teraz, na etapie budowy, w Wągrowcu przebywa wiele osób zaangażowanych w realizację projektu, które korzystają z lokalnych usług, hoteli i gastronomii — zauważa burmistrz Wągrowca.

Na budowie codziennie przebywa około 30-40 osób, a przy pracach wykończeniowych będzie ich jeszcze więcej. Oddanie do użytku Punktu Utrzymania Taboru oznacza również powstanie nowych miejsc pracy. Na terenie PUT będą odbywały się również szkolenia dla maszynistów, a więc jeszcze więcej osób będzie odwiedzało Wągrowiec oraz korzystało z jego atrakcji i infrastruktury.

– Czuję ogromną satysfakcję z tego, że tak sprawnie przebiega realizacja projektu tak ważnego dla rozwoju miasta – podsumowuje burmistrz Wągrowca Jarosław Berendt.



 

Komentarze   

PIS-Janowy
-1 #17 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022PIS-Janowy 2020-07-06 20:29
Dlugoniepis - zamiast odsylac do Google - prosze oto czym sie twoje "niePIS" zajmowało przez 30 lat rzadów:"...Obecnie prawie 8 mln Polaków mieszka w gminach, do których nie dociera kolej. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury opracowało Program Kolej+, który ma sfinansować rewitalizację bądź budowę torów do 20 miejscowości liczących powyżej 10 000 mieszkańców, w tym do największego miasta w Polsce pozbawionego kolei – Jastrzębia Zdroju na Śląsku. Do 2028 roku planuje się przeznaczyć na ten cel 6,5 mld zł.

Kolejowe miasta duchów
Polska przez lata była niechlubnym rekordzistą, jeśli chodzi o tempo i ilość likwidowanych połączeń kolejowych. W latach 1990 - 2016 długość tras na których wciąż toczył się ruch kolejowy spadła o ok. 27 proc. - z ok. 26 tys. km do 19 tys. km. Oczywiście, w okresie PRL połączenia kolejowe także likwidowano, choć nie w takiej skali jak w III RP. Zmiana systemu gospodarczego, lekceważenie znaczenia wielkich państwowych przedsiębiorstw (i ich masowa prywatyzacja, często łącząca się z likwidacją), wreszcie wzrost znaczenia transportu samochodowego i lekceważenie ze strony kolejnych ekip rządowych doprowadziły do sytuacji w której rozwój transportu kolejowego został nie tyle zahamowany co realnie - cofnięty. To doprowadziło do regresu wielu miast, odpływu ludności i zapóźnienia gospodarczego całych regionów.
Jednym z pierwszych rządów III RP, które podjęły się poważnej likwidacji połączeń kolejowych był ten Waldemara Pawlaka, który zlikwidował, według danych do których udało nam się dotrzeć, ponad 227 km połączeń. Działanie to było skutkiem Zarządzenia Dyrektora Generalnego PKP - dotknięty tym został między innymi Lidzbark Warmiński - miejscowość licząca wtedy ok 15,8 tys. mieszkańców z pewnością odczuła cięcia. I choć te nie wydają się jeszcze tak bardzo dotkliwe, to należy pamiętać, iż Polskie Stronnictwo Ludowe uczestniczyło w kolejnych latach w kilku rządach w charakterze koalicjanta - do tej kwestii jeszcze wrócimy.
A dalej? Dalej było tylko gorzej. W okresie rządów Hanny Suchockiej zlikwidowano ponad 211 km połączeń, także zarządzeniem Dyrektora Generalnego PKP, w czasie rządów gabinetu Józefa Oleksego było to 205 km, co źle odbiło się na takich miejscowościach jak liczące 8 tys. mieszkańców Połczyn-Zdrój czy 7 tysięczne Skarszewy. Jerzy Buzek, premier z ramienia AWS a obecnie eurodeputowany Koalicji Obywatelskiej pozwolił na likwidację 153 km połączeń. Znowu poszkodowany był Połczyn-Zdrój, poszkodowane był też Maszewo i Węgorzewo. Niestety najgorsze miało dopiero nadejść.
Prawdziwą apokalipsą dla połączeń kolejowych był okres rządów premiera z ramienia SLD - Leszka Millera. Premier kojarzony dziś zazwyczaj z wprowadzeniem Polski do UE zezwolił też na zaskakujące skalą likwidacje połączeń. Choć trudno to uwierzyć to w okresie od 13.11.2001 do 26.04.2004 zlikwidowano 1582,549 km połączeń! Niepołomice, Zambrów, Lidzbark Warmiński, Skarszewy, Kożuchów to tylko kilka miejscowości dotkniętych tą straszliwą likwidacją komunikacji. Pałeczkę po Millerze przejął Marek Belka, za którego rządów zlikwidowano 818 km linii kolejowych - Jastrzębie Zdrój, Golub Dobrzyń, Nowe Miasto Lubawskie, to miejscowości dotknięte tymi decyzjami najmocniej, nie wspominając o setkach mniejszych ośrodków.
W okresie rządów Platformy Obywatelskiej, choć nie doszło do takiej hekatomby, jak w czasach władzy SLD, to jednak połączenia nadal systematycznie likwidowano - w okresie 10.06.2008 - 25.08.2014 kolej skurczyła się o 103,077 km trasy (najwięcej w czasach ministrowania Elżbiety Bieńkowskiej - 57,9 km). Znowu dostało się miejscowościom - Jastrzębiu-Zdroju (smutne zdjęcia zaniedbanej, porzuconej infrastruktury w tym mieście można odnaleźć i dziś w sieci) czy miejscowości Kargowa. Ewa Kopacz kontynuowała trend - w okresie jej „premierowania” zlikwidowano ponad 77 km tras. Zaszkodziło to takim miejscowościom jak Pniewy, Kaźmierz czy Międzychód.

Do Lubina na Dolnym Śląsku pociągi pasażerskie przestały przyjeżdżać w 2010 roku. Było to drugie co do wielkości miasto w Polsce pozbawione dostępu do kolei. Było, bo od połowy 2019 roku przywrócono tam ruch kolejowy. W 2019 roku pociągi wróciły także do Bielawy, czy na linię kolejową łączącą Głogów – Leszno – Wschową.

I choć likwidacja linii kolejowych odbywała się też w czasach rządów gabinetów Jana Olszewskiego (156 km) czy Jarosława Kaczyńskiego (zaledwie ok. 10 km), jednak ich wielkości są nieporównywalne.
Partyjnie więc widać wyraźnie, iż prym w likwidacji połączeń kolejowych wiodły SLD (2 680 km!!!) a także PSL. Ten ostatni w charakterze koalicjanta SLD i PO zezwolił na likwidację 1 914 km tras!
Optymalizacja znaczy likwidacja

Warto tu też wspomnieć o informacjach dotyczących „optymalizacji” tras kolejowych dokonywanej przez PO. W 2012 roku powstał raport firmy McKinsey & Company, przygotowany na zlecenie PKP PLK oraz PKP SA. Miał on dotyczyć restrukturyzacji PLK wartej 1,3 mln złotych brutto i mowa jest w nim o optymalizacji zarówno kosztów i zatrudnienia jak i sieci linii kolejowych. Jednak określenie „optymalizacja” jest tu cokolwiek mylące, bo oznacza po prostu wskazanie odcinków do faktycznego wyłączenia z ruchu. Mowa jest nawet o 138 odcinkach czynnych o łącznej długości sięgającej 3088 km! Choć ostatecznie do likwidacji nie doszło to jednak gdyby wdrożono sugerowane przez Raport odcinki Polska posiadałaby jedynie 16,3 tys. km czynnych linii kolejowych, co oznaczałoby zmniejszenie sieci o niemal 40 proc. w porównaniu do stanu z 1980 roku!

W dokumencie mowa jest też o „uwolnieniu” etatów z likwidowanych odcinków - szacowano, iż „uwolnić” należy ok. 1600 etatów. Sugerowano też możliwość dobrowolnych odejść 4500 pracowników. Wyraźnie więc widać, iż realizacja tych i innych założeń dokumentu doprowadziłaby do niepowetowanych strat na kolei.

Kolei, która obecnie przeżywa renesans i rośnie w siłę. Mimo wielu lat opinii głoszących, iż polski transport kolejowy wymaga restrukturyzacji (czyli, realnie, likwidacji) zaś likwidacja tras kolejowych podyktowana jest czynnikami ekonomicznymi rzeczywistość pokazuje co innego. Kolej nie tylko jest coraz bardziej popularna wśród naszych rodaków, ale też miejscowości w których przywrócono ruch - odżywają! W Senacie procedowana jest nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, która zakazuje likwidacji linii kolejowych. W ubiegłym roku przewieziono ponad 330 milionów pasażerów. Jest to najlepszy wynik w XXI wieku. Warto podkreślić, że na koniec 2015 roku z kolei skorzystało 280 mln pasażerów. Oznacza to, że w przeciągu ostatnich 4 lat przybyło ponad 50 mln nowych pasażerów.

PKP PLK realizują wielkie inwestycje - możemy obecnie obserwować realnie największy od lat program modernizacyjny, o wartości ponad 100 mld złotych! Program sfinansowany zarówno ze środków UE jak i budżetu państwa zakłada zwiększenie możliwości przewozów, zarówno towarów jak i osób. To ważne, szczególnie gdy spojrzymy na wzrost popularności podróży tym środkiem transportu.

„W okresie wakacji podróżni często wybierają kolej jako środek transportu do miejscowości wypoczynkowych. Przekłada się to na znaczący wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych” - mówi prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Ale kolej to nie tylko przewóz osób ale i towarów - a biorąc pod uwagę zmiany mające miejsce w strukturze i wektorach transportowych w naszym regionie rozwój transportu kolejowego jest bardzo uzasadniony. Jak wskazywał w „Polskim Kompasie 2019” prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz: „nasze państwo zaczęło wreszcie doceniać kolej, jej znaczenie dla gospodarki i środowiska, także sytuacja w kolejowych przewozach towarowych zaczyna się zmieniać na lepsze. Widać symptomy pozytywnych zmian, a kolej w Polsce zaczyna także zbierać owoce wzrostu gospodarczego kraju”...."
PIS-Janowy
-1 #16 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022PIS-Janowy 2020-07-06 20:20
Dlugoniepis - dziekuje za porade, fanie szczerby ale nie wiem dokładnie o co ci chodzi? Golem dupy nie dal w nocy czy jak? Tutaj masz dokładnie i konkretnie dlaczego ruszyło sie coś z koleja w waszym zasranym POwiacie:
"..Morawiecki , sierpien 2018 - Przystępujemy do ogromnej fazy remontów szlaków kolejowych, na co przeznaczyliśmy 67 mld zł. To jest kwota bez precedensu - powiedział premier Mateusz Morawiecki w Dęblinie (Lubelskie). Jak stwierdził, rząd odbudowuje tory kolejowe „w wielkości do tej pory zupełnie nieznanej”.
Premier Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wizytowali w środę modernizowaną linię kolejową nr 7 Warszawa – Lublin. Dęblin leży na tym szlaku.
Jak mówił Morawiecki, 25 lat temu mieliśmy około 25 tys. km torów kolejowych, 30 lat temu było 30 tys. km, a dziś jest 19 tys. km linii kolejowych. Polska niestety w czasach III Rzeczpospolitej zwijała się.(...) Zwijanie Polski można było obserwować na przykładzie szlaków kolejowych - stwierdził.
Odbudowa szlaków kolejowych zwiększy komfort życia, bezpieczeństwo i przyczyni się do rozwoju gospodarczego - podkreślił szef rządu. A przez to uczynimy Polskę jedną - dodał, zaznaczając, że chodzi o połączenie w wymarze infrastrukturalnym.
Po to remontujemy, dokonujemy największej w historii ostatnich przynajmniej 30 lat inwestycji w kolejnictwo, w drogi kolejowe, w ciągi kolejowe, odbudowę zamkniętych i budowę nowych dróg kolejowych, szlaków kolejowych, po to, żeby zwiększyć komfort, zwiększyć bezpieczeństwo, zmniejszyć również emisje, a więc zanieczyszczenie środowiska - powiedział premier.
Dodał, że rządowi zależy tym, „aby ta zapomniana część gospodarki polskiej, jaką było kolejnictwo, żeby ona odzyskała swój dawny blask”.

Jak mówił szef rządu, trwająca modernizacja linii kolejowej Warszawa – Lublin „znacząco skróci czas podróży” na tej trasie. „Jest inwestycją ogromną. Pochłonie prawie 3 mld zł. Mamy te środki przeznaczone na tą inwestycję” - zapewnił.

Wskazał, że w Dęblinie jest remontowany zaniedbany dworzec kolejowy. Będzie remontowany kosztem 145 mln zł. (…) To zwiększy atrakcyjność Dęblina, okolic, i tej części województwa lubelskiego - ocenił premier.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że polska kolej dzięki modernizacji staje się nowoczesna. Po uruchomieniu nowoczesnych systemów zarządzania i sterowania ruchem będziemy mieli kolej być może zorganizowaną najlepiej w Europie. Najnowocześniejszą z punktu widzenia technologii, których celem jest dbałość o bezpieczeństwo ruchu kolejowego - powiedział Adamczyk.

Minister przypomniał, że modernizacja linii kolejowej Warszawa - Lublin jest największą inwestycją kolejową w Polsce, na którą pozyskaliśmy 2,9 mld zł pomocy z UE i zaznaczył, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie dobra współpraca resortu infrastruktury z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju.

Zgodnie z planem, na stacji Dęblin docelowo zostaną wybudowane trzy nowe perony, które zyskają funkcjonalne wiaty, ławki, zegary, oświetlenie i tablice informacyjne. Będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a ścieżki dotykowe ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym. Rowerzyści skorzystają ze specjalnych stojaków na rowery.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, odcinek Pilawa – Dęblin w km 55.600 – 107.283 etap I” jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ wynosi ponad 2,9 mld zł.

W 2021 r. ma być gotowy odcinek Lublin – Otwock, pociągi będą jeździły tą trasa z prędkością 160 km na godzinę. Po zakończeniu modernizacji całej linii, co ma nastąpić w 2022 r., podróż najszybszym pociągiem z Lublina do Warszawy ma trwać 90 minut..."
Obecnie ruch pociągów przez Dęblin jest wstrzymany, pociągi jeżdżą objazdem. Prace na trasie z Dęblina do Lublina są opóźnione, mają zakończyć się w połowie przyszłego roku. Na odcinek Dęblin-Otwock, po jednym torze, pociągi mają wrócić zgodnie z harmonogramem od stycznia przyszłego roku.

Modernizacja linii między Lublinem a Otwockiem obejmuje m.in. przebudowę 17 stacji kolejowych, wymianę 355 km torów i sieci trakcyjnej, budowę 11 przejść podziemnych, unowocześnienie 71 obiektów inżynieryjnych i 42 przejazdów kolejowo-drogowych.."
Gdyby nie te działania PIS to dalej byscie zwijali szyny i obiecywali im w zamian sciezki rowerowe, gadzeciarze POpierdoleni ...
długoNiEpis
+2 #15 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022długoNiEpis 2020-07-06 19:25
PIS Janowy głąbie, wpisz sobie w google "Nowoczesny Punkt Utrzymania Taboru Spalinowego w Wągrowcu", przeczytaj, potem przeczytaj drugi raz, a jeśli za drugim razem nie zrozumiesz to kolejny, do skutku. Potem trzaśnij się z płaskiej w ten zakuty łeb i wracaj do swojej piwnicy. Smutne, że tacy jak Ty mają prawo głosu w tym kraju.
Mamuuuusiaa
-3 #14 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022Mamuuuusiaa 2020-07-06 07:23
Burmistrz kiedy będą otwarte wszystkie przedszkola i przychodnie ? Dlaczego łamane jest konstytucyjne prawo do darmowego leczenia. Dlaczego pan nie zapewnia mieszkańcom dostępu do lekarzy w ramach NFZ ? Czy tu musi dojść do tragedii albo nagłośnienia sytuacji żeby coś się ruszyło?
das
-3 #13 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022das 2020-07-06 00:01
Może radni opozycyjni zapytają na sesji - ile miasto wydaje na portale i inne media ? To samo można zapytać w powiecie - Pani Sobota obudziła się pani czy nadal trzymie z władzami powiatu , nie mówie że trzeba ich zawsze krytykow. ć SOBOTA do ROBOTY
PIS-Janowy
-10 #12 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022PIS-Janowy 2020-07-05 19:02
Planowana moze jest ale cala realizacja po stronie PIS - od planów do kasy i do chwili obecnej. Chyba,ze przez ostatnie 6 lat PO rzadziło albo miasto kase dało ...a to przepraszam, z tego co wiem jednak PO olało kolej i zaczelo myslec o jej przekazaniu Deutche bahn a dipiero PIS powiedział dość. Co widać gdy się jezdzi kolejami - wszędzie remonty i modernizacje.
kolo
+4 #11 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022kolo 2020-07-05 18:52
Janowy, PISowski przygłupie, gdzie ci się PIS tutaj pojawił, inwestycja jest planowana od dawna, a jakiś PISowski złodziej może co najwyżej coś ukraść przy okazji inwestycji.
zygaa
-5 #10 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022zygaa 2020-07-05 15:09
Berent zapraszamy do szynobusu lub pod drzwi zamkniętych przychodni . Zajmnij się p[roblemami mieszkańców Jak już tam jesteś to zapytaj ile razy dziennie będą zamykane szlabany przez te szynobusy które pojada do naprawy sprzatania itd
ja
-2 #9 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022ja 2020-07-04 10:57
A pasażerowie przez ile lat jeszcze będą jeździć krótkimi szynobusami? Mimo pandemii jeździ coraz więcej pasażerów, wiara jeździ do roboty, a a w pociągach nie sposób zachować większych odległości, skoro ich długość przypomina autokar pekaesu. To chyba już tramwaje w Poznaniu są dłuższe niż te plastikowe wynalazki zwane pociągami! Już sam fakt, że wloką się do Poznania przez kilkanaście stacji ponad godzinę zasługuje na wyróżnienie "jaka to szybka kolej"! Uważam, że Urząd Ochrony Konsumenta powinien nakazać wpuścić konkurencję na tory, zwłaszcza zagraniczną, to wtedy nagle cudownie wszystko by się zaczęło zmieniać na lepsze...
kolo
+18 #8 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022kolo 2020-07-03 22:05
Dlaczego ta pani z tyłu tak daleko stanęła od naszego wspaniałego gburmistrza ?
alex
+10 #7 stachalex 2020-07-03 21:21
stachu-masz cos ciasne czolo.
PIS-Janowy
-18 #6 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022PIS-Janowy 2020-07-03 18:45
Przypomnę tylko nieskromnie, ze ta cała inwestycja jest PIS-owska głownie a nie POwska - czytaj Wagrowiecka. Zeby bylo jasne.
Hell
-17 #5 DziuraHell 2020-07-03 15:24
A dziura na skrzyżowaniu rgielskiej i nad Nielba chyba celowo czeka na wrzesień, żeby z ul Nad Nielba trzeba b bylo czekać pół godziny na wyjazd w lewo
Pani Magister
-20 #4 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022Pani Magister 2020-07-03 13:17
Nasz wspaniały Pan Burmistrz na pierwszym planie pokazuje fachową ręką co i jak ma być zrobione.
Dziękujemy Panie Jarosławie za wszystko co Pan czyni dla Wągrowca!!!
Tylko PIS.
das
-15 #3 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022das 2020-07-03 12:31
To mnie dziwi - jak dziura w drodze powiatowej to Narcxyz mówi idż do powiatu bo to nie jest w gesti miasta ale jak można przypiąć się do czegoś pozytywnego nie realizowanego przez miasto to są pierwsi.Znalazł się wielki spec od budowy, Berent może zaczniesz coś realizować z tej szafy pełnej projektów bo projekty to wasza specjalność
kolo
-14 #2 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022kolo 2020-07-03 12:26
Pani Magister - nic w temacie ?
STACHU
-12 #1 RE: Koleje Wielkopolskie budują PUT, zakończenie styczeń 2022STACHU 2020-07-03 12:10
oko cieszą tkie inwestycje :) ale jak to mówił nasz Rafałek T., po co nam taki serwis taboru, przeciez jest w Niemczech

Portal WRC

  • Portal WRC powstał w 2009 roku
  • Wydawca: "FOOBU" Roman Kowalczewski
  • Adres Redakcji: ul. Mickiewicza 17/30, 62-100 Wągrowiec
  • Redaktor Naczelny: Roman Kowalczewski
  • Telefon: +48 503 142 937
  • mail: [email protected]
  • Zobacz nasz profil na:

Reklama

  • Niezależny Portal Powiatu Wągrowieckiego
  • Nr 1 w Powiecie Wągrowieckim
  • W naszej ofercie znajdziesz, bannery, materiały sponsorowane, filmy reklamowe oraz reportaże wideo.
  • Całą dobę sprawdzamy skrzynkę: [email protected]

ZAPYTAJ O OFERTĘ

X

Ostrzeżenie

© 2009-2023 Portal WRC. Wszystkie prawa zastrzeżone.