• Opublikowano:
  • Wyświetlono: 9023

Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?

Przy kościele parafialnym pw. Św. Jakuba Apostoła w Wągrowcu odkopano szkielety ludzkie. Czy przy kościele farnym znajdował się kiedyś cmentarz a może to zbiorowe mogiły?

Wokół kościoła farnego trwają prace renowacyjne związane z remontem chodników. W trakcie prac odkryto ludzkie szkielety. Jeden z naszych czytelników w trakcie dzisiejszej wizyty w kościele, zauważył w dołach przy dzwonnicy szkielety ludzkie. Kości zachowały się w dobrym stanie, czaszki posiadają widoczne uzębienie, przy szkieletach nie widać śladów trumien, co może sugerować, że znajdują się tam zbiorowe mogiły.

- Szkieletów jest bardzo dużo, wygląda to na mogiły zbiorowe. Co ciekawe w czaszkach widać doskonale zachowane uzębienie możliwe, że zostali tam pochowani młodzi ludzie - tłumaczy nam w rozmowie telefonicznej nasz czytelnik.

Zastanawia nas dlaczego nikt nie zadbał o to, aby zabezpieczyć znalezisko zakładając, że dzisiaj niedziela co powoduje, że wokół kościoła przewija się większa liczba osób niż w normalne dni. Co ciekawe szkielety znajdują się zaledwie 30 centymetrów od powierzchni.

Niestety nie udało nam się dzisiaj skontaktować z księdzem Piotr Kalinowski, proboszczem parafii pw. Św. Jakuba Apostoła w Wągrowcu.


 

 

Komentarze   

Sąsiad
+2 #29 Nie tylko szkieletySąsiad 2016-03-09 19:06
A też widziałem z rana takiego niewyspanego ;-)
Cysters
-4 #28 Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Cysters 2016-03-08 18:49
Cytuję PiotrP:
Cytuję G.:
Wystarczyło by tylko trochę poczytać o historii,kościele i archeologii aby dowiedzieć się, dla czego jest tak, a nie inaczej. no ale po co jak można bez sensu komentować.

Zdjęcia na pewno były robione w tygodniu nie w niedzielę, a szkielety w wykopach są codziennie zabezpieczane.
Ludzkie szczątki z wykopów archeologicznych, będą wysłane do antropologa, zbadane, a następnie pochowane na cmentarzu lub koło kościoła, tak się to robi na wykopaliskach.
Są to badania ratownicze nie kompleksowe stanowiska bo te trwać by musiały 10 lat... bada się tylko te rejony gdzie ruszana jest ziemia, gdzie inwestor będzie coś wykonywał, np. w tym przypadku studzienki.
Dopiero prusacy wprowadzili prawo aby cmentarze znajdowały się po za miastem, chodziło o względy sanitarne, wcześniej zgodnie z prawem kościelnym cmentarze musiały znajdować się przy kościele, więc to że leżą tutaj ludzie nie jest niczym nadzwyczajnym.

Pierwszy rozsądny komentarz w tej sprawie. Dziwią mnie tylko głosy pozostałe osób, które wyrażając swoje poglądy obnażają jednocześnie swoją ignorancję i głupotę zarazem. Ludu wągrowiecki ZAPRASZAM DO UŻYWANIA ROZUMU.

Moim skronym zdaniem jeżeli zostały te osoby na tej ziemi pochowane, przy kościele to tam powinny spoczywać na wieki. Nie na cmentarzu. Możliwe że to było nawet ich życzenie, a napewno i ich bliskich. Teren wokół kościoła jest spory, wieć można wyznaczyć odpowiednie miejsce na przeniesienie i godne pochowanie tych szczątek. Ps. Ksiądz faktycznie robi coś dla kościoła, tylko że za pieniądze miejskie ok. 70 tyś zł. Dajcie mi pieniądze to również coś dla Wągrowca zbuduje. Proste.
PiotrP
-6 #27 Pierwszy rozsądny głos w tej sprawiePiotrP 2016-03-08 13:30
Cytuję G.:
Wystarczyło by tylko trochę poczytać o historii,kościele i archeologii aby dowiedzieć się, dla czego jest tak, a nie inaczej. no ale po co jak można bez sensu komentować.

Zdjęcia na pewno były robione w tygodniu nie w niedzielę, a szkielety w wykopach są codziennie zabezpieczane.
Ludzkie szczątki z wykopów archeologicznych, będą wysłane do antropologa, zbadane, a następnie pochowane na cmentarzu lub koło kościoła, tak się to robi na wykopaliskach.
Są to badania ratownicze nie kompleksowe stanowiska bo te trwać by musiały 10 lat... bada się tylko te rejony gdzie ruszana jest ziemia, gdzie inwestor będzie coś wykonywał, np. w tym przypadku studzienki.
Dopiero prusacy wprowadzili prawo aby cmentarze znajdowały się po za miastem, chodziło o względy sanitarne, wcześniej zgodnie z prawem kościelnym cmentarze musiały znajdować się przy kościele, więc to że leżą tutaj ludzie nie jest niczym nadzwyczajnym.

Pierwszy rozsądny komentarz w tej sprawie. Dziwią mnie tylko głosy pozostałe osób, które wyrażając swoje poglądy obnażają jednocześnie swoją ignorancję i głupotę zarazem. Ludu wągrowiecki ZAPRASZAM DO UŻYWANIA ROZUMU.
G.
-2 #26 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?G. 2016-03-08 08:19
Wystarczyło by tylko trochę poczytać o historii,kościele i archeologii aby dowiedzieć się, dla czego jest tak, a nie inaczej. no ale po co jak można bez sensu komentować.

Zdjęcia na pewno były robione w tygodniu nie w niedzielę, a szkielety w wykopach są codziennie zabezpieczane.
Ludzkie szczątki z wykopów archeologicznych, będą wysłane do antropologa, zbadane, a następnie pochowane na cmentarzu lub koło kościoła, tak się to robi na wykopaliskach.
Są to badania ratownicze nie kompleksowe stanowiska bo te trwać by musiały 10 lat... bada się tylko te rejony gdzie ruszana jest ziemia, gdzie inwestor będzie coś wykonywał, np. w tym przypadku studzienki.
Dopiero prusacy wprowadzili prawo aby cmentarze znajdowały się po za miastem, chodziło o względy sanitarne, wcześniej zgodnie z prawem kościelnym cmentarze musiały znajdować się przy kościele, więc to że leżą tutaj ludzie nie jest niczym nadzwyczajnym.
Stachu
-11 #25 SorryStachu 2016-03-07 19:54
Cytuję Stachu:
A kiedyś jak były chodniki robione i parking to nic nie znaleźli jakieś pirazyoko 0 lat temu? ? I normalne chyba ze tam był cmentarz wiec o co hallo

Miało być pirazyoko 20 lat temu może 15 a te minusie to se w dupe wsadzcie
ooo
-10 #24 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?ooo 2016-03-07 18:16
Cytuję Ola:
Cytuję mormon:
Kiedy w latach 80-tych zakładano oświetlenie wokół Fary, również natrafiono na liczne szkielety ludzkie .Okazało sie iz na terenie przyległym do fary był cmentarz , powodem dla którego zwłoki chowano tak płytko był czas wielkiej zarazy , który zbiegł sie z okresem zimowym.W pewnym momencie doszło do tego ze ciała chowano w kościele pod posadzką .Ludzie byli wtedy tak zdesperowani iz wraz z pokarmem jedli kościelną cegłę wydrapywana z muru .
Tak ze "Olu" trzeba dbać o żywych a nie wiecznie patrzeć wstecz .Ludzkie szczątki praktycznie sa wszędzie kwestia czy to co widzimy jesteśmy w stanie rozpoznać


Tak dbajmy o żywych, a z tymi kośćmi niech najlepiej psy biegają po mieście. Bo przecież tyle ich wokół tego kościoła, że kilka kości w tą czy w tą różnicy nie robi.

W tę a nie w "tą".
P.
-2 #23 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?P. 2016-03-07 15:53
Proboszcz Kalinowski sam sie przyznal kiedys podczas malej rozmowy przed chrztem ze dokola kosciola sa pochowani ludzie. Skoro powiedzial to osobie zupelnie nieznajomej myslalem ze ta historia jest dobrze znana w naszym miescie.
obi
+17 #22 znaleziono szkielety ludzkieobi 2016-03-07 06:43
Jak znam zycie pewnie groby zostaly skopane poniewaz nikt nieoplacil miejsca ,od taka praktyka
Stefano
+9 #21 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Stefano 2016-03-07 06:37
Cytuję Martaa:
To, że tak sam ludzkie szkielety mogę zrozumieć, piszecie o cmentarzu, chorobach OK, zgadzam się, ale nie mogę zgodzić się, na takie traktowanie. Proboszcz powinien zarządzić ekshumację, miejsce tych szkieletów jest na cmentarzu.

Zgadzam się z tobą , dlatego proponuję aby radni w końcu przyjęli uchwałę dotyczącą zmiany planu zagospodarowania. Tak ,aby było gdzie godnie pogrzebać wszystkich zmarłych w tamtych czasach. Cmentarz nowo -farny musi być powiększony i to jak najszybciej.Radni miejcie szacunek dla zmarłych, nawet w dawnych czasach.Miasto powinno pomóc w ekshumacji.
MIB
+7 #20 Kości.MIB 2016-03-07 00:51
Mieszkałem kiedyś na Farnej. Tak na oko 34 lata temu. Jak zakładali oświetlenie tak samo jak dziś wykopywali szkielety. Miałem wtedy około 6-7lat i do dziś to pamiętam. Chodziliśmy z bratem podpatrywać.
Ola
+6 #19 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Ola 2016-03-06 23:17
Cytuję Ola:
Od dawien wiadomo było że przy farze są pochowani ludzie i jak pamiętacie przy remoncie w środku kościoła również były znalezione szczątki ludzkie. Nie wiem po co robić z tego wielkie halo...
A po za tym zejdzie w końcu z Kalinowskiego, bo to jedyny proboszcz w Wagrowcu który robi coś w swoim kościele w przeciwieństwie do innych parafii.


O tak, Kalinowski wiele robi (sarkazm)
Ola
+2 #18 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Ola 2016-03-06 23:02
Cytuję mormon:
Kiedy w latach 80-tych zakładano oświetlenie wokół Fary, również natrafiono na liczne szkielety ludzkie .Okazało sie iz na terenie przyległym do fary był cmentarz , powodem dla którego zwłoki chowano tak płytko był czas wielkiej zarazy , który zbiegł sie z okresem zimowym.W pewnym momencie doszło do tego ze ciała chowano w kościele pod posadzką .Ludzie byli wtedy tak zdesperowani iz wraz z pokarmem jedli kościelną cegłę wydrapywana z muru .
Tak ze "Olu" trzeba dbać o żywych a nie wiecznie patrzeć wstecz .Ludzkie szczątki praktycznie sa wszędzie kwestia czy to co widzimy jesteśmy w stanie rozpoznać


Tak dbajmy o żywych, a z tymi kośćmi niech najlepiej psy biegają po mieście. Bo przecież tyle ich wokół tego kościoła, że kilka kości w tą czy w tą różnicy nie robi.
Stachu
-6 #17 ReStachu 2016-03-06 23:01
A kiedyś jak były chodniki robione i parking to nic nie znaleźli jakieś pirazyoko 0 lat temu? ? I normalne chyba ze tam był cmentarz wiec o co hallo
On
+16 #16 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?On 2016-03-06 22:10
ok ale skąd ta woda żywca tam ?
parafianin
+16 #15 profanacjaparafianin 2016-03-06 21:53
Cytuję Ola:
"Zastanawia nas dlaczego nikt nie zadbał o to, aby zabezpieczyć znalezisko zakładając, że dzisiaj niedziela co powoduje, że wokół kościoła przewija się większa liczba osób niż w normalne dni. Co ciekawe szkielety znajdują się zaledwie 30 centymetrów od powierzchni."

Proszę, tak oto dba się o ludzkie pozostałości w miejscu gdzie szacunek dla ludzkich szczątek powinien być największy.

ks prałat Heliodor Grabias zawsze mówił że przy kościele Farnym jest cmentarz, potwierdzała to też kustosz muzeum p.Leokadia Grajkowska oprowadzając wycieczki, a ks.Kalinowski ma dokumenty i jak każdy ksiądz wie że przy każdym kościele chowano zmarłych. Gdzie szacunek do zmarłych.
ooo
+10 #14 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?ooo 2016-03-06 21:52
Cytuję marco berdicholo:
I co takiego dziwnego, ze przy starym kościele znajduje się ludzkie szczątki. Przecież zawsze przy takich kościołach były umiejscowione cmentarze, często to widać jeszcze na wsiach, gdzie zaraz przy kościele jest mały cmentarz parafialny. Wągrowiec nie byłby więc jakimś wyjątkiem od reguły. A co do tego że nie ma trumien to przecież też nic dziwnego. Dawniej po prostu w trumnach chowani byli tylko ludzie majętni, natomiast biedota była chowana w zwykłych workach, więc nie ma szans żeby pozostały ich jakiekolwiek pozostałości. Natomiast co do płytkości pochówku to po najprawdopodobniej pogrzebano ich zimą. Ot i cała tajemnica. Obecnie odnalezione szczątki powinny zostać ekshumowane i godnie pochowane na obecnym cmentarzu komunalnym w zbiorowej mogile poświęconej mieszkańcom miasta. W całej sprawie ciekawi mnie tylko jedno, czy ktoś powiadomił o znalezisku wojewódzkiego konserwatora zabytków?

Na komunalnym? A niby dlaczego? Przecież Fara ma dwa cmentarze. Tylko kto haracz zapłaci...za miejsce pochówku?
Ciekawski
+13 #13 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Ciekawski 2016-03-06 20:53
U mojego kolegi, kiedy budował lokal handlowy znaleziono szczątki 19 szkieletów ludzkich...., wstrzymano budowę na miesiąc czasu... i za każdy szkielet musiał zapłacić 1000 zł ... Łącznie 19 tysięcy...
J23
+6 #12 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?J23 2016-03-06 20:49
Cytuję Jean:
Gdzie są archeolodzy którzy są odpowiedzialni za te wykopaliska?????


dzisiaj nie pracują. Jutro wezmą pędzelki i łopatki i przyjdą grzebać. Wstrzymają prace na rok, bo teraz będą musieli przekopać całość terenu.
xyz
+9 #11 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?xyz 2016-03-06 20:45
Patrząc na ten wykop to jednak prawda że plastik rozkłada się przez kilka pokoleń .
Jean
+13 #10 BeanJean 2016-03-06 20:42
Gdzie są archeolodzy którzy są odpowiedzialni za te wykopaliska?????
Martaa
+15 #9 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Martaa 2016-03-06 20:35
To, że tak sam ludzkie szkielety mogę zrozumieć, piszecie o cmentarzu, chorobach OK, zgadzam się, ale nie mogę zgodzić się, na takie traktowanie. Proboszcz powinien zarządzić ekshumację, miejsce tych szkieletów jest na cmentarzu.
oli
+18 #8 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?oli 2016-03-06 20:33
Kiedyś nie chowano w trumnach bo Lindner pracował w sb .
marco berdicholo
+12 #7 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?marco berdicholo 2016-03-06 20:26
I co takiego dziwnego, ze przy starym kościele znajduje się ludzkie szczątki. Przecież zawsze przy takich kościołach były umiejscowione cmentarze, często to widać jeszcze na wsiach, gdzie zaraz przy kościele jest mały cmentarz parafialny. Wągrowiec nie byłby więc jakimś wyjątkiem od reguły. A co do tego że nie ma trumien to przecież też nic dziwnego. Dawniej po prostu w trumnach chowani byli tylko ludzie majętni, natomiast biedota była chowana w zwykłych workach, więc nie ma szans żeby pozostały ich jakiekolwiek pozostałości. Natomiast co do płytkości pochówku to po najprawdopodobniej pogrzebano ich zimą. Ot i cała tajemnica. Obecnie odnalezione szczątki powinny zostać ekshumowane i godnie pochowane na obecnym cmentarzu komunalnym w zbiorowej mogile poświęconej mieszkańcom miasta. W całej sprawie ciekawi mnie tylko jedno, czy ktoś powiadomił o znalezisku wojewódzkiego konserwatora zabytków?
Ola
-1 #6 Wielkie halo!Ola 2016-03-06 19:48
Od dawien wiadomo było że przy farze są pochowani ludzie i jak pamiętacie przy remoncie w środku kościoła również były znalezione szczątki ludzkie. Nie wiem po co robić z tego wielkie halo...
A po za tym zejdzie w końcu z Kalinowskiego, bo to jedyny proboszcz w Wagrowcu który robi coś w swoim kościele w przeciwieństwie do innych parafii.
mormon
+2 #5 ASmormon 2016-03-06 19:48
Kiedy w latach 80-tych zakładano oświetlenie wokół Fary, również natrafiono na liczne szkielety ludzkie .Okazało sie iz na terenie przyległym do fary był cmentarz , powodem dla którego zwłoki chowano tak płytko był czas wielkiej zarazy , który zbiegł sie z okresem zimowym.W pewnym momencie doszło do tego ze ciała chowano w kościele pod posadzką .Ludzie byli wtedy tak zdesperowani iz wraz z pokarmem jedli kościelną cegłę wydrapywana z muru .
Tak ze "Olu" trzeba dbać o żywych a nie wiecznie patrzeć wstecz .Ludzkie szczątki praktycznie sa wszędzie kwestia czy to co widzimy jesteśmy w stanie rozpoznać
Katol
+8 #4 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Katol 2016-03-06 19:33
i znowu Kalinowski się nie popisał
Rocky
+24 #3 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Rocky 2016-03-06 19:25
Parafianin dziś zobaczył w wykopach szkielety, a ci, co te doły kopali w minionym tygodniu nic nie zauważyli. Ciekawe co oni pili z tej niebieskiej butelki.
Mieszkaniec.
+16 #2 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Mieszkaniec. 2016-03-06 19:16
Wspaniale jest to zabezpieczone (y)
Ola
+19 #1 RE: Znaleziono szkielety ludzkie, czy to zbiorowe mogiły?Ola 2016-03-06 19:15
"Zastanawia nas dlaczego nikt nie zadbał o to, aby zabezpieczyć znalezisko zakładając, że dzisiaj niedziela co powoduje, że wokół kościoła przewija się większa liczba osób niż w normalne dni. Co ciekawe szkielety znajdują się zaledwie 30 centymetrów od powierzchni."

Proszę, tak oto dba się o ludzkie pozostałości w miejscu gdzie szacunek dla ludzkich szczątek powinien być największy.

Portal WRC

  • Portal WRC powstał w 2009 roku
  • Wydawca: "FOOBU" Roman Kowalczewski
  • Adres Redakcji: ul. Mickiewicza 17/30, 62-100 Wągrowiec
  • Redaktor Naczelny: Roman Kowalczewski
  • Telefon: +48 503 142 937
  • mail: [email protected]
  • Zobacz nasz profil na:

Reklama

  • Niezależny Portal Powiatu Wągrowieckiego
  • Nr 1 w Powiecie Wągrowieckim
  • W naszej ofercie znajdziesz, bannery, materiały sponsorowane, filmy reklamowe oraz reportaże wideo.
  • Całą dobę sprawdzamy skrzynkę: [email protected]

ZAPYTAJ O OFERTĘ

X

Ostrzeżenie

© 2009-2023 Portal WRC. Wszystkie prawa zastrzeżone.