- Opublikowano:
- Wyświetlono: 7092
W Gołańczy zmienią nazwę ulicy
W Gołańczy odbędą się konsultacje społeczne dotyczące zmiany nazwy ulicy Walki Młodych.
1 kwietnia 2016 r. Sejm RP przyjął ustawę o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Ustawa weszła w życie z dniem 2 września 2016 r. Przewiduje ona, że nazwy m.in. ulic, mostów i placów, nadawane przez jednostki samorządu terytorialnego, nie mogą upamiętniać osób, organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących komunizm, lub inny ustrój totalitarny, ani w inny sposób takiego ustroju propagować. Zgodnie z ustawą za propagujące komunizm uważa się także nazwy odwołujące się do osób, organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących represyjny, autorytarny i niesuwerenny system władzy w Polsce w latach 1944-1989.
- Ustawa zobowiązuje samorządy do zmiany obowiązujących nazw, które upamiętniają lub propagują komunizm, lub inny ustrój totalitarny, w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie nowych regulacji. W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa wyżej, wojewoda wydaje zarządzenie zastępcze, w którym nadaje nazwę, która nie będzie upamiętniać osób, organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących komunizm, lub inny ustrój totalitarny, ani w inny sposób takiego ustroju propagować — tłumaczy Mieczysław Durski, burmistrz Gołańczy. - Mając powyższe na uwadze, chcielibyśmy przeprowadzić konsultacje społeczne dotyczące zmiany nazwy ulicy Walki Młodych w Gołańczy. Przedmiotem konsultacji społecznych jest zebranie od uczestników konsultacji propozycji nowej nazwy dla ulicy Walki Młodych.
Konsultacje z mieszkańcami zaplanowano na 14 marca 2017 r. o godz. 17:00 w sali Stodoła przy ul. Kowalika 3 w Gołańczy. W konsultacjach może wziąć udział każdy mieszkaniec miasta Gołańczy.
Forma pisemna konsultacji polegać będzie na wypełnieniu ankiety (do pobrania tutaj) w sprawie zmiany nazwy ulicy Walki Młodych w Gołańczy i złożeniu w Biurze Obsługi Interesanta na parterze gołanieckiego urzędu w terminie do 20 marca 2017 r. Ankiety dostępne są w także w Biurze Obsługi Interesanta UMiG Gołańcz.
Wyniki konsultacji zostaną zamieszczone na stronie internetowej Miasta i Gminy w Gołańczy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od zakończenia konsultacji.
Komentarze
Pozwolisz, że będzie to skopiowany tekst
Zgodnie z par 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 listopada 2000 r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz.U. z 2000 r. nr 105, poz. 1110 ze zm.) w związku z art. 36a ust. 3 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 ze zm.) opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu zmiany kodu pocztowego, administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru domu lub numeru lokalu się nie pobiera.
Zmiana nazwy ulicy nie wpłynie na konieczność wymiany paszportów, gdyż w świetle art. 18 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. z 2006 r. nr 143, poz. 1027) dokument paszportowy nie zawiera takich danych jak adres właściciela.
Wymianę praw jazdy i dowodów rejestracyjnych w przypadku zmiany nazwy ulicy reguluje ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.), a konkretnie obowiązujące od 3 stycznia 2008 r. - art. 79b (w odniesieniu do dowodów rejestracyjnych) oraz art. 98a (w odniesieniu do praw jazdy). Zgodnie z wymienionymi przepisami w sytuacji, gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu kierowcy wymagająca wydania nowego dowodu rejestracyjnego oraz prawa jazdy spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę lub zwolnić od jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się o wydanie tego dokumentu. Zwolnienie od opłaty bądź też jej pomniejszenie będzie, więc wyłącznie integralną decyzją rady powiatu.
Jak widać, koszty obciążające mieszkańców w przypadku zmiany nazw ulicy mogą być stosunkowo niskie. Sama wymiana dokumentów to jednak nie wszystko. Dodatkowe koszty generować może m.in. konieczność zrobienia zdjęć do dowodu osobistego, a dla firm wymiany pieczątek firmowych, banerów reklamowych, zmian w KRS etc. Tych już jednak jednostka samorządy terytorialnego czy budżet państwa ponieść nie może.
Inna sprawa, że koszty ponieść będą musiały przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego.
Masz pewność? Jakieś konkrety, bo raczej nic nie słychać właśnie w tej kwestii.
Ale to w takich przypadkach państwo pokrywa koszty
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.