- Opublikowano:
- Wyświetlono: 6880
Od marca zapłacimy więcej za odbiór śmieci
28 zł za segregowane i 56 zł za niesegregowane. Przygotowano projekt uchwały dotyczący cen śmieci w Wągrowcu.
- W związku z dużymi zmianami w systemie gospodarki odpadami komunalnymi, wprowadzonymi przez rząd, a przede wszystkim w wyniku zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 19 lipca 2019 roku, podjęta została decyzja o konieczności podniesienia opłat za wywóz odpadów komunalnych na terenie naszego miasta - poinformował burmistrz Wągrowca.
Przygotowany projekt uchwały zakłada, że od 1 marca 2020 roku stawka miesięczna za jednego mieszkańca w gospodarstwie domowym w przypadku odpadów segregowanych wzrośnie z 20 zł do 28 zł, natomiast w przypadku odpadów niesegregowanych wzrośnie z 30 zł do 56 zł. Zgodnie z ustawą w przypadku gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny, wysokość stawki opłaty może wynosić od dwukrotności do czterokrotności stawki opłaty za odpady segregowane.
Głównymi przyczynami wzrostu stawek opłat są:
- wzrost opłaty marszałkowskiej za każdą tonę odpadów trafiających na składowisko:
2018 r. - 140 zł
2019 r. - 170 zł
2020 r. - 270 zł;
- rosnące koszty zagospodarowania odpadów, problemy ze sprzedażą surowców wtórnych, a co za tym idzie wzrost opłat za surowce – w 2018 r. stawka opłaty netto w MSOK za zagospodarowanie 1 Mg plastiku wynosiła 1 zł, natomiast w 2020 r. jest to 300 zł, za odpady wielkogabarytowe 250 zł, obecnie wynosi 1100 zł, natomiast za odpady ulegające biodegradacji – 50 zł, a w 2020 r. - 90 zł;
- wzrost stawki opłat (netto) za zagospodarowanie odpadów zmieszanych w MSOK z 325 zł za 1 Mg w 2018 r. do 527 zł w 2020 r.;
- wzrost kosztów energii elektrycznej, paliwa, wzrost płacy minimalnej;
- wzrost kosztów ubezpieczenia zakładów gospodarki odpadami, rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego MSOK, budowa systemu wczesnego ostrzegania przeciwpożarowego, które wynikają z ustawy o odpadach;
- wzrost ilości odpadów wytwarzanych przez mieszkańców:
2014 r. - 9 367,74 Mg
2015 r. – 9 284,45 Mg
2016 r. – 10 044,95 Mg
2017 r. – 10 764,31 Mg
2018 r. – 10 965,07 Mg
2019 r. – 11 196,10 Mg;
- wzrost cen jednostkowych brutto za odbiór i zagospodarowanie odpadów, podanych w przetargu przez firmę Remondis:
Ustawa wprowadza także obowiązek zwalniania w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. W związku z tym mieszkańcy Ci będą mogli skorzystać ze zniżki w wysokości 1,20 zł za osobę.
Ponadto na stawkę opłat wpływają koszty funkcjonowania Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. W Wągrowcu punkt ten jest czynny przez 6 dni w tygodniu, natomiast w niektórych gminach tylko jeden raz w tygodniu. Dwa razy do roku organizowane są również wystawki, na których mieszkańcy bezpośrednio z terenu nieruchomości mogą się bezpłatnie pozbyć odpadów problemowych, np. wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, podczas gdy nie wszystkie gminy przeprowadzają tego typu zbiórki.
W ramach ponoszonej przez mieszkańców opłaty za odbiór odpadów, miasto wyposaża nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych, natomiast w niektórych gminach mieszkańcy oprócz ww. opłaty dodatkowo płacą dzierżawę za wynajem pojemników.
Poniższa tabela przedstawia stawki opłat za gospodarowanie odpadami w innych gminach:
Wszystkie wymienione wyżej czynniki wpływają na wzrost kosztów funkcjonowania systemu, który zgodnie z ustawą musi się samofinansować. Wszystkie pieniądze, które pochodzą z opłat za wywóz odpadów muszą zostać wydatkowane na cele związane z gospodarką odpadami komunalnymi. Na podstawie przeprowadzonej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi ustalono, że opłaty pobierane od właścicieli nie pokrywają kosztów funkcjonowania tego systemu.
Komentarze
Obywatela interesuje oczywiście tylko cena.
Pytanie co obywatel robi aby wytwarzać w swoim gospodarstwie mniej odpadów?
Co obywatel robi aby dobrze segregować odpady?
O ile weryfikacja samej segregacji w domach jednorodzinnych jest wykonalna, to nie istnieje weryfikacja mieszkańców osiedli, mieszkających w blokach no. pan Nowak deklaruje ze segreguje i płaci mniej a w rzeczywistości widzę ze sąsiad wynosi jeden worek.
Ludzie w blokach nie segregują odpadów mimo ze deklarują iż to robią.
Co zrobić? Wyrywkowa kontrola? Obowiązek posiadania kolorowych worków z nr lokalu na nim? Może jedna cena, wyższa po to aby zmotywować ludzi ze musza się zmienić?
Potężny temat, który każdy człowiek powinien zmienić najpierw w swojej głowie.
PS Z uwagi nabyte same problemy co wyżej zostały opisane, w stolicy ceny wzrosły z 10 zł do 65 zł od marca. Wystarczy przejść się po śmietnikach i zobaczyć ze segregacja nie istnieje a ludzie produkują większość odpadów bez celu (wchodzę do piekarni, kupuje drożdżówkę, zjadam po drodze i już mam opakowanie do wyrzucenia).
Zastanówmy się sami nad swoim działaniem w swoich gospodarstwach domowych.
CO do cen mieszkań to w Poznaniu zaczynają się od 6300 PLN, a ty podajesz cenę jednego dwelopera, który sprzedaje mieszkania w centrum Wągrowca. Sprawdź ceny mieszkań w centrum Poznania i wtedy to zestaw. Poza ty w Wągrowcu ceny mieszkań poszły w górę przez poznaniaków, ponieważ tutaj cena zakupu jest mniejsza niż w samym Poznaniu. Kupują mieszkania, które następnie wynajmują. Czy opłacało by się poznaniakom kupować mieszkania w tej samej cenie co w Poznaniu, gzie mają znacznie większe możliwości wynajmu?! Nie wypisuj bzdur!!!
Na temat wymiaru sprawiedliwości lepiej się nie wypowiadaj, bo pokolenia naszych dziadków i ojców walczyły o wolne sądy, niezależne od parti rządzącej. Tak było za komuny, kiedy to prokurator ferował wyrokami, a usłużni sędziowie partii przyklepywali te wyroki. Najwyraźniej wychowałeś się wśród komuchów i dzisiaj tęsknisz za tamtymi słusznie minionymi czasami. Dla odwrócenia uwagi, przeciwników określasz komuchami, lewakami, esbekami. A ten twój piesek "bleble" nie potrafi zrozumieć, że podaje ceny w Poznaniu z lipca 2019 i Poznań jeszcze nie zweryfikował swoich cen. Poza tym w Poznaniu mają płatne miejsca parkingowe, a w Wągrowcu takich nie ma. W Poznaniu są droższe mieszkania, a w Wągrowcu znacznie tańsze. Niestety ten twój piesek "bleble" uczepił się tych śmieci. Poczekajmy na nowe ceny za wywóz śmieci, jakie będą obowiązywać w Poznaniu.
Co do zużytego oleju samochodowego to faktycznie nie ma w Wągrowcu punktu przyjmującego taki olej. Zgodzę się z tobą, że taki powinien być. Problem w tym, że to odpad niebezpieczny i może być tak, że będzie go można odstawić za opłatą. Nie jestem specem od tych spraw, więc nie będę się tutaj zbytnio rozpisywać.
Z kolei co do opakowań plastikowych to masz tylko częściowo rację. Otóż robiąc zakupy wędlin, możesz poprosić o zapakowanie na tackę, którą sam przyniosłeś. Są w marketach torby plastikowe do pakowania warzyw i owoców, ale są też torby wielokrotnego użytku, które może zakupić, a następnie zabierać zze sobą i nie używać plastikowych toreb. Poza tym robiąc zakupy, wystarczy pamiętać o zabraniu toreb płóciennych i nie ma potrzeby kupowania kolejnych plastikowych siatek.
Co do wysokości opłat za wywóz śmieci, nie można mieć tylko pretensji do Berenta, ponieważ to nasi radni przyklepali mu tą uchwałę. Podczas kolejnych wyborów należy rozliczyć obecnych radnych, a nie tylko obecnie rządzących. Wszyscy oni są temu winni. Bardzo dobre rozliczenie tutaj przytoczył "Em". To co zamieszcza tutaj "bleble" to brednie i bzdury. To co podaje "bleble" to są stawki, które bowiązują o lipca 2019 roku. Poznań nie zmienił jeszcze cen, po ostatnich zmianach. Poczekajmy i nie ekscytujmy się bredniami "bleble" bo te zmiany cen obejmą również Poznań. Ciewkawe co wtedy będzie wypisywać. Poza tym, jeżeli cena za wywóz śmieci jest dla niego tak ważna, to dlaczego jeszcze nie wyprowadził się do Poznania, gdize ceny za śmieci są niższe i będzie żyło mu się taniej?!
Zgodzę się z jednym, że ceny za wywóz odpadów podlegających selktywnej zbiórce wzrosły drastycznie i obecna władza w Wągrowcu powinna się z tego wytłumaczyć. Czyżby próbowano ukryć tam inne koszty. O tym możemy dowiedzieć się tylko mając jasne i transparentne wyliczenia. Czy ktoś z Was coś takiego widział?! Jedyni, którzy cokolwiek widzieli i klepneli zgodę na podwyżkę opłat za wywóz selektywnej zbiórki śmieci, to obecni radni, których sobie wybraliśmy. Oby się nie okazało, że ci którzy mieli nas reprezentować i bronić interesów mieszkańców miasta Wągrowca, bawię się w partyjne gierki. Czy potrzebujemy na szczeblu lokalnym politykierów, czy może ranych i władzy, którzy będą reprezentować interes nas wszystkich mieszkańcó, niezależnie od pogląów politycznych?! My mieszkańcy nie jesteśmy politykami, a jedynie wyborcami, którzy ich wybrali i nie chcemy polityki na szczeblu lokalnym!!! Dość już tej polityki i kłamstwa płynie z TVPiS, WP i meiw braci Karnowskich.
Jedyne co sĺyszę od kilku lat w sprawie śmieci,to podwyżka.
Kiedy usłyszę o podjętych inwestycjach w celu zwiększenia recyklingu czy biogazowni,czy produkcji energii?
Czy ktoś w kuńcu zrobi pierwszy krok.
Czy nie można samemu odbierać śmieci od mieszkańców?
Lepiej karmić zagraniczne firmy za drogie ciepło,za drogi odbiór śmieci?
Można i tak,ale tym się daleko nie zajeździe.
Wzrost opłaty marszałkowskiej:
2019: 170 PLN (+21,4% do roku 2018)
2020: 270 PLN (+58,82% do roku 2019, 92,85% do roku 2018)
Okej, ale ceny te dotyczą tony.
Idziemy zatem do statystyk... (kto co woli eurostat czy stat.gov.pl ma podobne dane).
W 2016 roku statystyczny Kowalski wytworzył 312 kg ze wzrostem 9kg w porównaniu z rokiem 2015. Można śmiało przyjąć, że tempo wzrostu produkcji odpadów przez osobę/rok nie rośnie w nieskończoność, ale żeby było prościej przyjmijmy, że w 2019 roku statystyczny Kowalski wyprodukował 333kg odpadów.
Czyli na powyższą tonę pod opłatę marszałkowską zrzucają się trzy osoby, przez rok.
Obliczmy zatem ile powinna wynieść podwyżka opłaty opłaty marszałkowskiej dla trzech osób, które razem w ciągu roku wyprodukowały tonę odpadów:
270-170=100 złotych
100/3=33,33 złotych
Podwyżka dla jednej osoby, po uwzględnieniu opłaty marszałkowskiej powinna wynosić 33,33 złote w skali ROKU, czyli 2,77 PLN w skali miesiąca.
Problemów ze sprzedażą surowców wtórnych pozwolę sobie nie komentować, powiem tylko tyle - jest tam ktoś, kto za to co miesiąc bierze wypłatę zapewne z premią. Więc to jego i co najwyżej jego przełożonego problem, żeby jak najlepiej sprzedać surowiec wtórny, sam się nie sprzeda, ludzie nie będą się też po niego ustawiać w kolejkach jak do pewexu, uwierzcie mi.
Trzystukrotny wzrost opłaty za zagospodarowanie 1Mg (megagram to tona, polecam tę jednostkę, chyba że macie w redakcji fizyka teoretycznego) plastiku, ponad czterokrotny za odpad wielkogabarytowy i prawie dwukrotny za bioodpad to chyba jakaś pomyłka? Albo inaczej - jakież to szczególne okoliczności towarzyszą takiemu wzrostowi?
Toć to wzrost opłaty za gospodarowanie odpadem, który leży i nic się z nim nie dzieje... a część z nich się nie sprzedaje, ale o tym wyżej.
Co wy tam w tym MSOK robicie tym śmieciom, że tak podrożało ich leżenie na kupie?
Argument o wzroście cen prądu, ubezpieczenia i płacach też do mnie nie trafia, pomijając fakt, że to argumenty na każdą podwyżkę to brakuje cyfr, do których można się jakoś odnieść.
Druga sprawa jest taka, że to są koszty po stronie firmy, normalną praktyką jest przerzucenie kosztów na klienta końcowego, ale moglibyście mieć godność i ten fakt jakoś pominąć.
To przedstawienie wzrostu ilości odpadów produkowanych przez mieszkańców w kilku latach też jest o kant d*py roztrzaskaj. Zestawcie mi to proszę z liczbą mieszkańców w tych latach to się okaże, że wzrost wagi produkowanych odpadów jest wprost proporcjonalny do wzrostu liczby mieszkańców...którzy też płacą za swoje odpady...
I na koniec najlepsze wisienka na tym torcie Pozwolę sobie na prawo cytatu: "opłaty pobierane od właścicieli nie pokrywają kosztów funkcjonowania tego systemu"
Czyli tłumacząc na prosty język: musimy spełni ć wymogi ustawowe samofinansowania się systemu, a więc spodziewajcie się dalszych podwyżek
Dziękuję, za uwagę.
He, he, he - cały Wagrowiec - stacja ładowania elektryków rdzewieje od lat, ale punktu zbiórki zuzytego oleju pewnie brak ... A moze jest gdzieś taki, gdzie można jechac i zostawic banieczkę oleju po wymianie? Pewnie Golem czy pancerny marian wiedzą ...
Nie bez powodu, poniżej masz odpowiedz dlaczego.
Poza tym temperatura spalania tego cuda, ktore proponowano budowac w Wągrowcu wynosic miała ok.850stopni. W Poznaniu jest gdzies ok.1000 stopni, a to i tak nie pozwala zneutralizować wszystkich zanieczyszczeń. Reszta idzie w dym. I zadne zabezpieczenia nie pomoga.
Spalarnia spalalaby smieci, nie tylko z okolicy, ale pewnie spoza Polski, bo po prostu ich od nasz byloby za malo. Obcy koncern, który usilnie walczyl o taka spalarnie u nas, dlaczego - bo w Polsce mozna zwozic i neutralizowac smieci. Kary dla zwyklych ludzi, a nie dla tych, ktorzy te smieci sprowadzaja.
Powtorze - gdzie jest sortownia smieci?
I
Byli tam
1.samozwańczy fachowcy z W-ca, którzy się pchają by zaistnieć i jak rzucą ludowi naszemu kilka nieznanych im terminów i powiedzą że to jest groźne to wszyscy się boją. Taki pseudo fachowiec ma zawsze przy sobie plik zadrukowanych kartek którymi macha i mówi że ma jakieś dowody. Przykre...
2.krzykacze w ilości kilku osób, którzy zakrzyczeli wszystkich, "nie chcemy"
3.ludzie z Veoli którzy nie popisali się swoją wiedzą
4.ludzie którzy widzą sens w budowie takiej spalarni jak w innych dużych miastach europejskich, lecz nie chcieli przekrzykiwać buntowników.
Dyskusja powinna zostać wznowiona!
Często jadę ulicą Rgielską, odcinek od obwodnicy do Orlenu jest chyba jednym z najbardziej zakopconych w mieście.
Osobiście jadąc tamtędy wieczorem włączam obieg wewnętrzny w samochodzie.
Ludzie trujecie siebie i innych, a uważacie że postawienie spalarni jak w centrum dużych miast europy wam zaszkodzi?
Jak ktoś w Veoli to czyta to liczę na to, że wasi szpece się lepiej przygotują i obronią pseudo-argumenty.
Ja mam w dupie ich ceny za śmieci i wszystko co idzie spalić to palę. Plastiki,dętki,opony i wszystko co się nada.Do tego nic nie muszę segregować.
Jebać was i wasze ceny za śmieci.
Poza tym, może Tobie w ogródku byśmy postawili tę spalarnię? Co ty na to?
Trzeba było być na spotkaniu, wstać i stanowczo powiedzieć, że ja w ogródku chcę spalarnię.
Miszczowie z Veolii nie obronili swojego projektu przed fachowcami z Wągrowca. Radni co niektórzy "spierdolili".
Było protestować?
- Chodzież - 28
- Szamocin - 25
- Gołańcz - 27
- Rogoźno - 26
- Ryczywół - 21 - tego Pan redaktorek nie podał
- Wągrowiec - 28
- Poznań - 16
Gdyby to było uzależnione od rządu to cena we wszystkich miejscowościach byłaby taka sama, a tak nie jest. Więc nie pierdol o tym rządzie tylko rusz tą kapustą.
Dlaczego Wągrowiec 28zł, a ma najbliżej do wysypiska(Ryczywół, Rogoźno, Gołańcz, Chodzież, Szamocin) i najwięcej odbiorców? Tego nawet chyba przekrętasy z PO-PSL-Biedroniów nie wiedzą. Wciskają Nam kity, a my łykamy wszystko jak leci. W końcu rządzi nami grupa Bliżej Ludzi, tylko raczej oni są Dalej Ludzi. A może Panie redaktorku - debata społeczna, a nie radni bezradni wysłu[wpis niecenzuralny]ą wystąpień Pana prezesa - fachmana od środowiska, bo przecież pracował w Horstmannie.
Zmiana ustawy o odpadach z nowymi obowiązkami dla przedsiębiorców, jak monitoring wizyjny, zabezpieczenie finansowe roszczeń, regulacja stanów prawnych gruntów, na których prowadzona jest działalność, czy skrócone magazynowanie z 3 lat do 1 roku. Jest sporo nowych przepisów powiększających koszty. To wszystko wpływa na wzrost cen i w konsekwencji opłat i to bardzo znacznie. Do tego doszedł wzrost cen usług firm wywożących śmieci, wzrost kosztów paliwa i cen energii elektrycznej, a także nie bez przyczyny jest wzrost pensji minimalnej dla pracowników. Na wzrost opłat ma wpływ wiele czynników ale jedno źródło - bandycki PIS.
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.