Największa inwestycja w powiecie wągrowieckim realizowana przez wielkopolski samorząd. Mowa o budowanym w Wągrowcu Punkcie Utrzymania Taboru.
Bez wątpienia jest to największa inwestycja realizowana w naszym powiecie przez wielkopolski samorząd przy wsparciu ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020 - wartość realizowanego zadania to 50 milionów netto.
Prace są bardzo zaawansowane. Już teraz główny wykonawca, czyli firma Alstal twierdzi, że wyprzedza harmonogram prac o około 2 miesiące.
– Oddanie do obiektu ma nastąpić do 15 stycznia 2022 r., ale już na tym etapie przewidujemy, że uda nam się go oddać do użytku dużo wcześniej — mówi kierownik budowy Dariusz Karczewski.
Dzięki unijnym środkom Koleje Wielkopolskie wybudują i wyposażą nowoczesny Punkt Utrzymania Taboru (PUT), przeznaczony do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. W tym miejscu planowane jest wykonywanie przeglądów taboru, usuwanie mniejszych awarii i uszkodzeń taboru, a także wykonywanie innych czynności związanych z utrzymaniem pojazdów, w tym mycie zewnętrzne w myjni stacjonarnej, sprzątanie wnętrza pojazdu i postój pojazdów z możliwością podłączenia do sieci energetycznych. W ramach realizowanej inwestycji zostanie także nabyte i zainstalowane wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wymienionych wyżej obiektów infrastrukturalnych. Projekt obejmuje również zapewnienie bezpiecznego dojazdu na teren nowo tworzonego PUT poprzez przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Leśnej w Wągrowcu.
- Na koniec lipca hala główna będzie na etapie ukończenia stanu surowego, natomiast w przypadku hali postojowej stanie cała konstrukcja – mówi Dariusz Karczewski, kierownik budowy.
Realizacja inwestycji nie należy do łatwych, ponieważ jest zlokalizowana na podmokłym terenie i wymaga przygotowania podłoża i stabilizacji gruntu za pomocą pali.
- Wnikliwe badania przed etapem projektowania pozwoliły nam uniknąć problemów i dobrze przygotować się do realizacji zadania — mówi kierownik projektu.
Burmistrz Jarosław Berendt docenia fakt, że główny wykonawca chętnie współpracuje z lokalnymi podwykonawcami, hurtowniami materiałów budowlanych oraz dostawcami betonu i kruszywa.
– Dla Wągrowca budowa Punktu Utrzymania Taboru oznacza wiele korzyści. Już teraz, na etapie budowy, w Wągrowcu przebywa wiele osób zaangażowanych w realizację projektu, które korzystają z lokalnych usług, hoteli i gastronomii — zauważa burmistrz Wągrowca.
Na budowie codziennie przebywa około 30-40 osób, a przy pracach wykończeniowych będzie ich jeszcze więcej. Oddanie do użytku Punktu Utrzymania Taboru oznacza również powstanie nowych miejsc pracy. Na terenie PUT będą odbywały się również szkolenia dla maszynistów, a więc jeszcze więcej osób będzie odwiedzało Wągrowiec oraz korzystało z jego atrakcji i infrastruktury.
– Czuję ogromną satysfakcję z tego, że tak sprawnie przebiega realizacja projektu tak ważnego dla rozwoju miasta – podsumowuje burmistrz Wągrowca Jarosław Berendt.