W Zespole Szkół nr 2 im. ppłk. dr. Stanisława Kulińskiego w Wągrowcu zakończono realizację edukacyjnego projektu „Fizyka dla każdego”.
Od lutego do maja 2025 roku w zajęciach uczestniczyło około 800 uczniów szkół podstawowych z całego powiatu. Projekt, którego celem była popularyzacja nauk ścisłych, spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród młodzieży, nauczycieli i opiekunów.
W ramach pięciu spotkań uczniowie z dziewięciu szkół – m.in. z Wągrowca, Łekna, Damasławka, Łazisk, Mieściska, Rogowa, Żernik, Smogulca oraz ze Stowarzyszenia Edukacyjnego „Tęcza” w Jabłkowie – mieli okazję wziąć udział w interaktywnych pokazach i samodzielnych eksperymentach fizycznych. Pokazy przygotowali uczniowie Politechnicznej Klasy Akademickiej pod kierunkiem nauczyciela fizyki Stanisława Kuliberdy.
Zakres tematyczny zajęć obejmował kluczowe działy fizyki, takie jak: ciśnienie, ciepło, elektrostatyka, prąd elektryczny, magnetyzm, światło, dźwięk, mechanika, drgania i fale. Uczniowie nie tylko obserwowali doświadczenia, lecz także aktywnie uczestniczyli w ich realizacji. Taka forma pracy umożliwiła lepsze przyswajanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i pracy zespołowej.
Pomysł na projekt zrodził się z inspiracji doświadczeniami uczniów ZS nr 2, którzy wcześniej uczestniczyli w pokazach na Politechnice Poznańskiej i Politechnice Gdańskiej. Wsparcie i inspiracja ze strony wykładowców akademickich, takich jak prof. Adam Buczek, dr Krzysztof Łapsa czy prof. Beata Bochentyn, przyczyniły się do stworzenia lokalnej inicjatywy edukacyjnej na wysokim poziomie merytorycznym.
Projekt objęty był Honorowym Patronatem Starosty Powiatu Wągrowieckiego Tomasza Kranca oraz Burmistrz Miasta Wągrowca Alicji Trytt. Organizatorzy skierowali również podziękowania do Zastępcy Burmistrza Justyny Michalskiej oraz wicedyrektor Katarzyny Resztak, która aktywnie współtworzyła projekt.
Zajęcia zebrały wysokie oceny od nauczycieli i opiekunów, którzy podkreślali nowoczesną formę przekazu, zaangażowanie młodzieży prowadzącej pokazy oraz wartość dydaktyczną projektu. Wielu z nich wskazywało, że takie działania są szczególnie potrzebne w szkołach dysponujących ograniczonym zapleczem technicznym.
„Fizyka dla każdego” nie tylko przybliżyła uczniom skomplikowane zagadnienia fizyczne, ale także – jak wynika z opinii nauczycieli – rozbudziła w młodym pokoleniu ciekawość poznawczą i chęć dalszego zgłębiania nauk ścisłych. Wszystko wskazuje na to, że projekt ma realną szansę wpisać się na stałe w kalendarz edukacyjny regionu.